Wednesday, June 17, 2009

pengalaman "miscarriage'

28/5/09 aku ade buat UPT test.appear 2 line,tapi yang 1 line tu blur sket.dalam ati kate sah aku pregnen ni..so seminggu lepas tu aku gi klinik sebab selsema.mintak ngn doc untuk wat upt skali lagi.kali ni mmg konfem la.hepi memang la hepi sebab aku dah lama try untuk conceive,dlm 10 bulan dah.anak aku pon dah besar,3thn dah.
tapi dlm ati berdebar jgk sebab aku dapat rase yg pregnen kali ni cam tak smooth je.rase cam bby ni lemah.sedang aku menghitung hari untuk gi scan 6weeks tetiba je 7/6 perut aku sakit memulas2.ingatkan kembung perut.pelik jugak.rupenye nk gugur.sakit tu lain macam jer dari sakit nk beranak.sakit lagi dari nak beranak!huaaaa
laki aku plak ngada2 nk gi teman kawan di gi perak amek bini dia kt sana.aku dah larang jgan pegi sebab aku dah rase lain macam.tapi nak jgk dia pegi...mmm dia sayang kawan dia lagi dari anak bini kat umah hehe(ayat time aku membebel kt dia la nih)
besoknye(senin) aku gi keja cam biasa.pkl11 lebih tu aku dh stat rase sakit kat perut bawah.tengok2 dah bleeding.teros aku mintak tulong kt budak opis hantarkan aku ke kpmc puchong.
gynea yang handle aku tu dr.Kam.bila scan kt atas xnampak,so dia scan ikot bawah.xsakit pon. mm nampak la rahim aku kembang sket,tapi yg xbestnyer ada cecair(darah) kt lua rahim.kantung baby pon xde nampak lagi.Dr.kam kate mybe bby tu lagi kecik dari usia yg kite expected(mungkin telu tu keluar lambat dari waktu subur-hari ke14).and too early to say that ni kes ectopic.so dia bg appointmen pada 17/6 utk rescan. aku jgk perlu kurangkan kerja2 berat.pegi keja pon x drive,mintak asben anta.
selasa tu brownish dah x kluar,so aku rase hepi sangat.tapi malangnya rabu tu bleeding banyak.badan pon dah rase lemah.balik je keja terus baring.malam tu bila aku check kt pad dah ade sarung bby klua,panjang dlm 3cm tapi xde plak darah ketul2.mungkin mase tu baru 6weeks. lega sket perot aku,darah pon dah x banyak klua.
besoknye pepagi lagi aku dah gi kpmc.dr kam scan dari bawah tengok rahim aku dah mengecil,macam org x pregnen.bila check darah,kandungan dlm tu dah menurun dari 555 ke 220.maknenye aku dah keguguran. dia bagi semangat kt aku,katenye..biarla bby tu gugur sendiri dari dia lahir nanti tapi ade komplikasi ke,x sempurna ker..awak muda lagi,lepas next period aku dah buleh conceive balik..takpe la aku redha.betol jgk kate2 doc tu
aku x kena dnc sebab mostly semua daa kelua.cuma ade belen darah sket2.kate doc kalo rahim kuat dia akan naturally tolak darah tu..syukur jgk kes aku ni bukan ectopic..
hari ni scan nak tengok rahim dah fullu clear@not.alhamdulillah dah clear.kalo ade sket2 brownish tu doc kate jgn risau.bg masa 1-2minggu untuk ilangkan semua tu.lega aku.cuma kalau pasni ade bleeding lagi kena cepat2 cek takot kandungan molar.minta2 semuanya selamat,amin.
kalau pasni dapat kembar pon best jugak haha...tapi larat ker aku?yang sorang ni pon dah penat 'berperang'..hehe

No comments:

Post a Comment